Anna-Maria Gustafsson

2009-11-24
16:40:34

Mammor, hjälp mig
Hur kan det vara så svårt? Jag har ett dilemma som var svårare än vad jag någonsin kunnat föreställa mig! Det är verkligen inte alla som kan hjälpa mig med detta men om det finns någon, någon vänlig själ som kan ge mig råd om hur jag skall sluta amma?? Lilla gumman äter gröt och puré men absolut inte välling och tar inte tutte eller nappflaska. Hon vill inte ta något annat än mina bröst, hon använder mig som sin tutte och blir galen när jag försöker ge henne något annat! Jag behöver verkligen råd och det är nu för tror dessutom min mjölk börjar sina!
I need help!

Kommentarer:
#1: Moa

Å fy vad jobbigt för dig Anna-Maria!

Jag vet inte om jag har någon enkel lösning att erbjuda.

Jesper gjorde exakt likadant i perioder vill jag minnas.

När han blev 6 månader blev det ohållbart. Jag är rätt säker på att jag inte hade nog med mjölk åt honom för han ville amma minst varannan timme dygnet runt!

För oss kom det till en punkt där jag inte fick sova ordentligt på flera veckor och höll på att bli knäpp.

Han åt gröt och lite smakportioner och vi gjorde allt vi kunde för att få i honom så mycket som möjligt på kvällen så att han inte skulle vakna så ofta under natten. Det fungerade inte så bra.

Det vi gjorde då var att Jakob fick kliva in och ta Jesper så mycket det bara gick. Vi märkte nämligen att det gick lite bättre om jag inte alls var i närheten.

Jag avslutade nattamningen helt abrupt genom att sova i ett annat rum två nätter i rad (en helg då vi båda var lediga och hemma)!

Det var två jobbiga kvällar/nätter på flera sätt men såhär i efterhand var det helt klart värt det. Jag kan säga att Jesper fick gråta en hel del..

Efter det SOV han på nätterna.

När jag slutat amma på natten började Jesper plötsligt äta mycket mer mat på dagen också.



Jag säger inte alls att du ska ta till samma drastiska lösning, bara att jag till fullo förstår problemet!



2009-11-25 @ 21:58:03
#2: Mallan

Äter hon någon vanlig mat som du kan varva gröten med? Just nu ammar Elsa inte speciellt ofta så jag brukar ge henne bröst till frukost,gröt till lunch,banan till mellis,potatis och nåt annat (majs,broccoli,morot) till middag och sen ammar jag henne till kvällen. Jag känner också att det har börjat att sina för mig så jag kommer nog inte kunna amma speciellt länge till. Elsa tar flaskan men hon är VÄLDIGT skeptisk till välling... Hon tog ca 60 ml men spydde upp det lika fort igen men jag ger inte upp;-) Ska försöka ge henne lite då och då. Dricker hon nå vatten eller sånt från flaskan? En kompis till mig la hennes unge vid bröstet och fintade henne och gav henne vällingflaskan istället;-) Efter några gånger funkade det;-) Hoppas att du lyckas och ge inte upp;-)



/ Malin

2009-11-25 @ 22:56:00
#3: Agneta

Förstår hur du har det. Min ena gosse var likadan, var jättejobigt tyckte jag då. Jag var borta en helg, han blev "tvungen" att äta välling då. Så jobbigt för mig, kände mig dålig som mamma men det funkade. Han blev nöjd och glad han oxå. Vad beträffar välling så är det ju "inget måste", även om det underlättar om de vill äta det, tycker jag.Pröva med majsvälling, lite sötare i smaken, ge ur mugg med pip, vanlig mugg...Tror eg man har två val, såvida barnet inte själv väljer att avsluta amningen (min dotter gjorde det), avbryta tvärt och bestämt, eller låta dem fortsätta och själv gilla läget... Just nu kör jag det senaste med min lilla, inte riktigt orkat ta tag i det. Lycka till, det GÅR om du är bestämd, ge inte mer tisse om du bestämtdig för att avslut. Det blir, troligen, ett par jobbiga dagar, men det kommer funka!

2009-11-26 @ 09:50:00
#4: A-M

Tack alla för tipsen. Jag kommer nog måsta ta till det jobbiga och lägga mig i ett helt annat rum så micke får ta henne under en till två nätter, hoppas det funkar för oss, om inte så tar vi nästa tips och provar det..

2009-11-26 @ 17:48:46
#5: Anonym

Min pojke åt inte välling till en början. Hamnade av en slump på en matvaruaffär i Finland och stod och tittade bland barnmaten. Hittade en nyponvälling som jag köpte och provade. Han älskade den. Slukade hela :). Istället för att köpa den vällingen så blandade jag i lite nyponpuré i hans vanliga välling och det gick hur bra som helst.

2009-11-27 @ 18:44:22
#6: Anni

Istället för välling direkt så kan det vara värt att prova med bröstmjölksersättning, har ju lite mer liknande konsistens och smak. Sen börja blanda in välling i ersättningen, det har funkat med våra tjejer.



Lycka till!

2009-11-28 @ 12:19:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: