Anna-Maria Gustafsson

2010-11-04
14:06:03

En osynlig mamma

Under en längre tid har jag upplevt något inom mig som säkert många känner igen. Att bli mamma är underbart, går inte att besriva med ord. Det är något man måste uppleva för att förstå, man kan tänka sig hur det är, men verkligheten är så mkt annorlunda.
Läste en artikel i tidningen igår om hur mammor i det stora hela ser på saker och ting.
Hur de "är avundsjuka" (ja så stod det) på de yngre tjejerna som fixar håret varje dag och gör sig fina med smink m.m.. Sprättar pengar på kläder hej vilt osv..
Vet inte om jag riktigt håller med om att jag är avundjuk på det! Jag har såklart roligt på annat sätt och livet tar inte slut för att man får barn, snarare tvärtom, det är början på något nytt fantastisk, ett mer seriöst liv. Man måste ta hänsyn, visa mer respekt men framför allt lägga sig själv och sitt ego åt sidan, jag som person kommer nu i andra hand. Det är där denna artikel kommer in i bilden.
Jag har som sagt under ett tag kännt mig trött, skit trött rent ut sagt! Jag har inte tid att stå framför spegeln i två timmar innan jobbet, jag har inte tid att träna när som helst, jag har inte orken att ens lägga mig i ett jäkla solarium för att få lite lyster på denna lakansvita hud!! Jag känner mig som den mamman jag inte ville bli, en som lägger hela sitt liv, varje minut åt sidan. Vart tog personen a-m vägen?!
Jag älskar att vara mamma, det är inte det! Jag älskar min dotter så det gör ont men jag har tappat bort mig själv! Jag vet inte ens vad jag har för klädsmak längre, ids inte köpa kläder, köper allt åt Lovina eller någon annan. Jag har hål i var och varannan tröja (tvättmaskins jävel), men går ändå bara förbi affärerna, orkar inte ens gå in och köpa mig en tröja utan hål! 
Ingen annan kan ändra på det förutom jag själv! Men jag ägnar all min tid till det bästa jag har. Det är väl inte så konstigt. Men jag måste hitta mig själv igen? Vet bara inte vart jag ska börja! 
Bara det att spruta på sig en skvätt parfym skulle säkert göra stor skillnad, men varför göra det när man springer runt i mjukisbyxor dagarna igenom! 
Det är sant att man ska lägga sitt ego åt sidan när barnet/barnen kommer men man får inte glömma att ta hand om sig själv också, det är minst lika viktigt för att hela familjen ska må bra, men jag har tappat bort mig själv, vad håller jag på med?! 


Kommentarer:
#1: Tomten

Andas genom näsan, blunda...tänk på din underbara familj, öppna ögonen (tänk på hur det varit om du bott i afrika) och fortsätt vara lycklig! :-)

2010-11-04 @ 14:19:26
#2: Moa

Anna-Maria:

Du SKA INTE lägga dig själv åt sidan! Du SKA INTE låta någon annan än du själv komma i första hand!

Det är visst tillåtet att tänka på och ta hand om sig själv.



Såklart att du är och vill fortsätta vara en fantastisk mamma.

För att orka vara det behöver du i första hand få vara en fantastisk person!

Lovina kommer att älska och tycka om dig lika mycket som du älskar och tycker om dig själv!

Om du tar hand om dig själv tar du hand om Lovina. Det är inte två motsatser på något sätt. Du älskar ju inte Lovina mindre för att du gör saker du själv tycker om att göra, eller?



Jag blir galen på att så många kvinnor känner att ju mer de offrar av sitt eget ursprungsliv och sina egna intressen desto bättre mammor är de.

FEL!

Du är en förebild för ditt barn. Om du bevarar den du är och det du tycker om att göra så kommer Lovina att växa upp och göra likadant.

Du är ju kanske den allra viktigaste personen i hennes liv och det är DIG hon tittar på och tar efter!

Och ditt liv blir aldrig bättre av att du blundar och tänker på att det finns människor i andra länder som har det sämre (Lite samma filosofi som "man ska vara glad för att man har ett jobb". Fan heller! Din omgivning och din arbetsgivare ska vara glada att DU FINNS!).

Kicka igång ditt förändringsarbete, det är du värd!



Moa

2010-11-04 @ 15:28:33
#3: a-m

Tack Moa. Det värmde det du skrev!

Vktigt att ta hand om sig själv men även så lätt att trilla i fällan. Vet att jag måste förändra det jag halkat in i! En god start idag och få sminka till sig, middag och hockey. Barnfritt och förhoppningsvis ett steg i rätt riktning. Har inte velat lämna bort Lovina heller, min syster har fått gnälla att få ha henne så dax för mig att börja slappna av kanske, kanske börja återgå lite till träning, det jag tycker om! Tufft det här!

2010-11-06 @ 13:01:05
#4: Moa B

Vem har sagt att det ska vara lätt? ;-)

Ha så kul!

2010-11-06 @ 16:24:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: