Anna-Maria Gustafsson

2011-04-29
12:22:51

Oro och ständigt rastlös!
Ett dygn av små smärtor och massa oro!
Kvällen och natten till torsdag började det dra ihop sig ordentligt i magen. (v.35+2) Det var en vädigt konstig natt i övrigt med sittande sovställning och underlig känsla i hela kroppen.
Igår fortsatte det. Sammandragningar hela dagen, jämna mellanrum och det ville bara inte ge sig.
Har varit in till förlossningen ett x antal ggr redan och kollat så den lilla vännen i magen inte kommer ut än! "Den" har velat stanna kvar men igår var det något utöver det vanliga!
Så hade bokad tid hos mvc (tur det!) så min barnmorska kollade upp lite och sa till mig bestämt, liggläge är det som gäller!!!
Jag får varken städa, anstränga mig på något sätt eller ens tänka tanken på något sådant! Soffan med en filt, två panodil och sova! Sova sova sova i massor! Nu får gubben ta över allt sa hon..., vad ska man tänka då, vad skönt?! Nej, jag som är av den rastlösa typen och får dåligt samvete över att bara ta det lugnt tyckte inte alls om denna idé men var bara tvungen att acceptera det.
Hon sa att jag har två val, ena var att fortsätta i mitt tempo med noll% vila och barnet kanske föds för tidigt eller vila och låta barnet få ligga kvar någon vecka till vilket är det bästa för "den" lilla spillevinken.
Dock har det fortsatt idag men jag har faktiskt denna gång verkligen lyssnat och är liggandes/sittandes hela tiden. Det mest ansträngande jag gjort idag är att värma mig mat från gårdagens middag (mickes underbara pasta med pastasås) samt klätt på mig!

Det var såklart inte alls lägligt att detta skulle hända nu med tanke på denna "födelsedagsvecka" som börjar idag. Isac blir 8år idag, jag imorgon, Hasse på tisdag, Lovina på onsdag och Angela på torsdag! Hur som helst har Micke lovat att städa här hemma så jag med gott samvete kan bjuda på smörgåstårta till de närmasta (familjen och vänner) imorgon, inget stort kalas med ändå lite trist att jag nu har order "liggläge" med denna stressiga vecka.
Så allt bakande jag tänkt mig på får bli köpes iår. Det är väl så det blir ibland antar jag. Allt för att lillen/an ska må bra i magen, du får gärna ligga kvar där minst 2 veckor till. Det går verkligen inte att planera när det gäller graviditeter, man får finna sig i det som sker och bara bita ihop tills den dagen är kommen och över. Hur som så blir det lugnt imorgon, inget speciellt utan bara vila, smörgåstårta och majbrasa på eftermiddagen/kvällen med Lovina.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: